Sunday, April 17, 2011

My First 'Begedil Kentang'

            Kali nie aku nak cecter sal resepi masakan lak hu3..bajet ala2 chef gitu kih3..ntah cmne rini tetbe aty aku teringin je nak wat begedil..padahal selame nie aku langsung tak penah masak mende alah tur tapi makan aku tau la ha3..so atas kerajinan yang ade n info yang de lam kpala otak aku nie cikit n bajet memang leh wat begedil (kire-kire confident siot la pandai wat ha3) aku pon check la dulu bahan-bahan yang de lam peti sejuk..great..tengok bahan semue cukup..then aku search tenet jap tuk nak confirm betoi ke tak cara yang aku ase nak masak begedil tur hee~

           Maka aku pon memulakan modus operandi membuat begedil..tak la susah sangat..senang jer..kire cam main masak2 je ha3..bahan-bahan die pon simple jer..kat cini aku list kan resepi masakan yang aku wat tur..even aku de tengok resepi kat tenet tapi aku tak ekot 100% sangat pon cara masakan dier tur..aku men campak je ekot sesuka suki aku ha3..mayb sebab aku nie suke mix n match kowt hee~

   Bahan-bahan :

   * Kentang (ekot suke nak berapa biji pon) - direbus (ekot resepi kene goreng tapi aku ase rebus senang    
      lagi kot ha3..tangan pon tak kene minyak hua3..)
   * Isi ayam/daging (pon ekot suka nak taruh banyak mana pon) - direbus
   * Bawang besar (ekot suka gak nak taruh bape banyak korang suke) - dipotong dadu
   * Daun sup/bawang (ikut suke gak hee~) - potong halus-halus a.k.a cute miut
   * Telur (ambik kuning dier jer) - 2 biji (ekot banyak mane begedil yang dah siap didoh 
   * Lada sulah - (jika mahu sebagai penampah perasa)
   * Garam - (bajet la banyak mane nak )
   * Minyak (harus la kan..tak de minyak nak masak cmne ha3..)

  Cara memasak :

   1) Rebus ubi kentang + isi ayam/daging sehingga empuk.
   2) Hiris daun bawang serta bawang besar yang telah didadukan.
   3) Ubi dan isi ayam yang telah siap direbus, dilenyek dan dicarikkan isi sehingga hancur.
   4) Campurkan isi ayam, isi kentang yang telah dilenyek bersama-sama daun bawang, bawang besar,    
       sedikit garam dan lada sulah.
   5) Kepal adunan tersebut sehingga menjadi bentuk bulat dan sedikit leper.
   6) Celupkan di dalam kuning telur dan goreng.
 
bahan yang telah dicampur
siap dibentuk
dah masak hee~

    AkuNakCakapJugak : 1st time dah puas aty sebab sedap gak hik3..tapi lembut sangat..tak tau nape..mayb kene tambah tepung cikit kowt..so kalo korang nak try resepi nie tengok2 ler resepi laen same takut2 resepi aku nie tak berapa batoi sangat sebab aku maen bedal jer wat ha3..

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...